Thursday, January 13, 2011

gimana caranya merawat BISUL.. ?

Assalamualaikum
hari ini.. i mau talk2 mengenai BISUL yang juga dikenali sebagai Boils in english (correct me if i'm wrong)

So,,, mengikut pengalaman dan peristiwa yang pernah di alami oleh diri sendiri.. Bisul merupakan sejenis nanah dan cecair yang kebiasaannya menumpang di bahagian punggung..ok, yang ni mmg kebiasaan lah kan...pastuh kau duduk pon sakit..kena duduk angkat punggung sebelah..tapi kalo dua dua belah dia attack..apa cer? kekeke. pastuh kan, selalunya,, kalau bisul tuh datang menyerang.. demam pon join sama.. pastuh badan lemah dan membuat pesakit tersebut menghadkan pergerakan dengan tido.Besides, dalam kes lain.. ianya jugak tumbuh di sekitar lengan, ketiak,paha, belakang badan , belakang leher.. ahh banyak la tempat dia nak tumbuh. Masa kecik-kecik dulu kala, mine slalo tumbuh di sekitar siku dan d tempat kebiasaan..hahaha.. ekceli now i kena this thingy sbb tuh la terpanggil utk share some tips how to treating and prevent boils.. ok.. in my case sudah terlambat la..sbb da jadik kan? demit!

gmbr pinjam dr google


Basically, bisul yang x berapa dasat boleh di rawati di rumah tanpa ke kelinik or hospital.. :-

Petua Nenek Kebayan..

1.Ambil sedikit kapur makan dan sapukan di tempat yang ditumbuhi bisul. Lakukan selalu, Insya-Allah ia akan hilang dan sembuh

2.Tumbuk bawang putih hingga hancur.Sapukan bawang putih ditempat yang kena bisul dan balutkan supaya bawang putih tidak jatuh. Lakukan beberapa kali hingga bisul itu hilang.

3.Rendam segenggam beras dan beberapa ketul kunyit hidup dengan air sejuk. Kemudian tumbuk hingga hancur. Letakkan pada bisul sehingga ia kering.

and kekadang bisul ni degil sangat.. so.. kalo bisul tuh xpndi kering-kering or surut..  tunggu sampai beliau masak/ranum and cocok dengan jarum..keluarkan nanah tersebut.. mmmm.. but make sure the needle and your hands are clean..kalo mcm x berani..sila lah sediakan duit untuk ke kelinik or hospital berdekatan..

Sini i Copy & Paste 3 petua yg mmg boleh dipercayai dan di yakin..bekos i tepon2 my mum bitaw  that i have boils..then the 1st thing she said.. adalah kapur makan itu... and petua no 2 n 3 itu sungguh mudah di dapati di dapur kan? :)



Yang ni tips untuk mereka-mereka di luar sana yang mempunyai sistem immune yang lemah.. macam saya ?kesian..

1. Selalu lah amalkan kebersihan ke atas anggota badan kita dan hindari kulit daripada terpotong, terluka dan sebagainya..

2.jangan pakai pakaian yang ketat-ketat? *ok, pasni kena beli sluar jeans baru a

3. Cuci tangan sebersih-bersihnya selepas merawat bisul..contohnya..lepas kau cocok bisul tuh..wajib cuci tangan..nanti terjangkit pula di tempat lain..


speedy recovery liela chann

6 comments:

  1. haha.. c bisul.. sila taru ubat yg aku bg tu.. pemalas!!

    ReplyDelete
  2. hehe,,
    petue nenek kebayan sounds creepy ,, ;D

    ReplyDelete
  3. ahaha..da lama x dgr word nenek kebayan kan :P

    ReplyDelete
  4. betul2x tak payah lah pakai suar jeans ketat2 samapi nmpk semua nye
    baik tak payah pakai kan..tai dorang yang suka pakai ketat2 ni agak nye suke bisul tu tumbuh kot hehe

    ReplyDelete
  5. uhhhh...ada satu daun tue aku tak hingat namanya..
    bila tepek kat bisul, dia akan sedut nanah tue keluar..

    sakit gilak, tapi, sehari jer dah elok..

    ReplyDelete